levamedpcos.blogg.se

Nu även som gravidblogg!

Rutinbesök nr 3!

Publicerad 2015-06-16 20:42:24 i Allmänt,

Ja, då var det så dags igen. BM började med att kolla blodtrycket, som var 120/80. Undertrycket har alltså stigit lite från inskrivningen då det låg på 60, men det var inga konstigheter tyckte BM.
Sen mättes magen, 32 idag i vecka 32+2, vilket hamnade lite ovanför medellinjen. Så jag fortsätter med hängmatte-formen på kurvan, precis som med Lillhjärtat.
Efter det lyssnade vi på Lillasysters hjärtljud, hon var vaken ansåg BM eftersom de var uppe i 160 men lät jättefint.
 
Och huvudet ligger fortfarande neråt!
 
Sen var det dags för en gynundersökning. Jag blev nämligen uppringd av BM igår angående mina önskemål att få bli kollad på grund av alla känningar i livmodertappen. Den är fortfarande bakåtriktad men aningen förkortad och BM kunde få in ett finger så jag har börjat öppna mig lite. Helt normalt som omföderska så inget att oroa sig över.
 
Och så var det detta med moderkakans läge som jag frågat BM om tidigare. När jag gjorde RUL sa BM som utförde undersökningen att den låg kant i kant med livmodermunnen, men att den skulle flytta på sig med tiden.
I ett par månader efteråt tänkte jag inte så mycket på det, men så slog det mig en dag; tänk om den inte flyttar sig? Jag tog upp detta med min BM och det visade sig att det inte stod nåt om detta i min journal från RUL. Och Antenatalmottagningen, där undersökningen gjordes, hörde aldrig av sig till henne. Så hon ringde dit imorse efter mitt besök och återkom till mig en stund senare. Hon hade då pratat med BM som utförde RUL, som sa att moderkakan låg där den skulle och att det var hon som uttryckt sig dumt ifall jag trott nåt annat. Så bedömningen är att det inte behövs göra nåt nytt UL, och det får jag väl lita på då antar jag.
 
Nästa besök är den 7/7 och då får jag en sommarvikarie (som dock är ordinarie på mottagningen). Känns tyvärr som lite dålig tajming då jag kommer vara i vecka 36 och besöket ska handla om tankar, känslor och eventuella önskemål inför förlossningen. Men det ska säkert gå bra ändå!
 
Nu ska jag ta det lugnt, är dunderförkyld (för femtioelfte gången i år) och fruktansvärt trött...
 
Ha det gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela